DKW KM 200
Již nějakou dobu mám doma DKW KM 200 z roku 1935. Sehnal jsem ji kdysi na inzerát v krabicovém stavu, ale relativně kompletní. Hned jak jsem ji přivezl, tak jsem ji složil, abych zjistil, co chybí a zda to vůbec může jezdit. Posléze se milá zlatá zase celá rozebrala a pomalu (ale jistě) byla zahájena její renovace. Nyni, s nově absolvovanou testací a veteránskou značkou se občas svezu na nějakou veteránskou akci v blízkém okolí.
Jedná se o dvoudobý, vzduchem chlazený jednoválec o objemu 198 ccm a výkonu 6k se třístupňovou převodovkou s ručním řazením a řadící pákou na nádrži.
Rám je smontován z ocelových výlisků. Zadní 19´´ kolo je uloženo "na tvrdo" bez odpružení, přední stejně velké je uloženo v paralelogramové vidlici s centrální pružinou s třecím tlumičem řízení.
Hmotnost stroje je podle údajů v TP 100 kg, maximální rychlost 85 km/h a spotřeba 3 l/100 km.
Podle údajů v technickém průkazu byl tento motocykl dovezen do Československa až v roce 1947. Slepá víra v pravdivost tohoto dokumentu, nás původně vedla k mylnému názoru, že vlastníme typ KS 200 z roku 1938. Teprve po konfrontaci čísla rámu a motoru s katalogem jsme zjistili, že se jedná o typ KM 200 z roku 1935. Na tuto skutečnost nás upozornil Pawel, polský fanda motocyklů DKW, který na fotografiích rozpoznal náš omyl a pomohl nám s dopátráním správného typu.
Dnes již neexistující značka DKW je spojena s rozvojem levných dvoudobých motocyklů mezi dvěma světovými válkami. Začátek motocyklů DKW je podobným, jako u Jawy a desítek bývalých zbrojních podniků. Dán Rasmussen, majitel zbrojní továrny v Chemnitz, založil v r. 1907 pobočný závod v Zschopau. Po skončení 1.světové války klesá poptávka po zbraních a ty nahrazují ve výrobě motocykly. Po r. 1933 se stává největším světovým výrobcem dvoutaktních motorů a motocyklů vůbec.
Zkratka DKW byla původně označení pokusu o parní vůz (Dampf-Kraft-Wagen), které bylo při zahájení výroby jednostobpých motorových vozidel propagačně využito jako Des Knaben-Wunch (touha chlapce) a spokojení majitelé si DKW interpretovali jako Das Kleine Wunder (Malý zázrak).
DKW se během své historie proslavila také některými svými pokrokovými řešeními - jako první firma na světě si všímá teorie dvodobého motoru. Studuje nejen plnění, vyplachování a výfuk, ale i příslušenství motoru vč. chlazení. Jako první zavádí vratné vyplachování s plochým pístem místo tehdy obvyklého přepouštění s deflektorem, kromě klasického sání, ovládaného pístem přichází DKW s membránovým ventilem. Kromě atmosférického plnění vzniká i nucené plnění s různými typy dmychadel a kompresorů. DKW vyvinula také moderní vodní chlazení s chladičem.
Technické údaje
Motor: |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Rám: |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
Soubory ke stažení:
Katalogový list DKW KM 200 s technickými daty (JPG, 0,5 MB)
Elektrické schéma (ZIP, 0,7 MB)
Seznam výrobních čísel a typů motocyklů DKW (PDF, 1,0 MB)
Užitečné odkazy:
www.dkw-geyer.com - obchod s náhradními díly
www.dkwclub.nl - holandský Fan Klub, stránky obsahují seznam mezinárodních fan klubů, historii značky i stručný přehled všech vyráběných tipů. Radost - bohužel - kazí fakt, že je celý web v holandštině :-)