Jdi na obsah Jdi na menu
 


DKW KM 200

Fotogalerie

dscn3616.jpg

Již nějakou dobu mám doma DKW KM 200 z roku 1935. Sehnal jsem ji kdysi na inzerát v krabicovém stavu, ale relativně kompletní. Hned jak jsem ji přivezl, tak jsem ji složil, abych zjistil, co chybí a zda to vůbec může jezdit. Posléze se milá zlatá zase celá rozebrala a pomalu (ale jistě) byla zahájena její renovace. Nyni, s  nově absolvovanou testací a veteránskou značkou se občas svezu na nějakou veteránskou akci v blízkém okolí.

Jedná se o dvoudobý, vzduchem chlazený jednoválec o objemu 198 ccm a výkonu 6k se třístupňovou převodovkou s ručním řazením a řadící pákou na nádrži.
Rám je smontován z ocelových výlisků. Zadní 19´´ kolo je uloženo "na tvrdo" bez odpružení, přední stejně velké je uloženo v paralelogramové vidlici s centrální pružinou s třecím tlumičem řízení.
Hmotnost stroje je podle údajů v TP 100 kg, maximální rychlost 85 km/h a spotřeba 3 l/100 km.

Podle údajů v technickém průkazu byl tento motocykl dovezen do Československa až v roce 1947. Slepá víra v pravdivost tohoto dokumentu, nás původně vedla k mylnému názoru, že vlastníme typ KS 200 z roku 1938. Teprve po konfrontaci čísla rámu a motoru s katalogem jsme zjistili, že se jedná o typ KM 200 z roku 1935. Na tuto skutečnost nás upozornil Pawel, polský fanda motocyklů DKW, který na fotografiích rozpoznal náš omyl a pomohl nám s dopátráním správného typu.

km200-b.jpg

Stručná historie značky

Dnes již neexistující značka DKW je spojena s rozvojem levných dvoudobých motocyklů mezi dvěma světovými válkami. Začátek motocyklů DKW je podobným, jako u Jawy a desítek bývalých zbrojních podniků. Dán Rasmussen, majitel zbrojní továrny v Chemnitz, založil v r. 1907 pobočný závod v Zschopau. Po skončení 1.světové války klesá poptávka po zbraních a ty nahrazují ve výrobě motocykly. Po r. 1933 se stává největším světovým výrobcem dvoutaktních motorů a motocyklů vůbec.
Zkratka DKW byla původně označení pokusu o parní vůz (Dampf-Kraft-Wagen), které bylo při zahájení výroby jednostobpých motorových vozidel propagačně využito jako Des Knaben-Wunch (touha chlapce) a spokojení majitelé si DKW interpretovali jako Das Kleine Wunder (Malý zázrak).
DKW se během své historie proslavila také některými svými pokrokovými řešeními - jako první firma na světě si všímá teorie dvodobého motoru. Studuje nejen plnění, vyplachování a výfuk, ale i příslušenství motoru vč. chlazení. Jako první zavádí vratné vyplachování s plochým pístem místo tehdy obvyklého přepouštění s deflektorem, kromě klasického sání, ovládaného pístem přichází DKW s membránovým ventilem. Kromě atmosférického plnění vzniká i nucené plnění s různými typy dmychadel a kompresorů. DKW vyvinula také moderní vodní chlazení s chladičem.

km200lux.jpg

Technické údaje

Motor:

výrobce, typ DKW, B-200/I
Pracovní cyklus 2-takt
Počet válců 1
Vrtání 63 mm
Zdvih 64 mm
Zdvihový objem 200 ccm
Kompresní poměr 1:5,9
Počet otáček - normální 3000 při 60 km/h
Počet otáček - maximální 4200 při 85 km/h
Stálý výkon 5 PS při 3200 ot/min.
Maximální výkon 6 PS při 4000 ot/min.
Pozice válce v rámu šikmý, stojatý
Hlava válce odnímatelná, slitina lehkých kovů
Rozvod pístem
Uložení klikové hřídele 2x2 kuličková ložiska
Uložení ojnice jehličkové ložisko
Píst slitina hliníku
Mazání příměsí oleje v palivu
Zapalování:
Druh Setrvačníkový magnet, baterie
Výrobce, typ DKW, Luma
Montáž přímo na klikový hřídel
Karburátor Graetzin
Spojka Vícelamelová
Ovládání spojky ruční
Primární převod ozubenými koly
Převodovka DKW, B
Uspořádání v bloku s motorem
Ovládání kulisa na nádrži
Primární převod 1:2,56
Počet stupňů 3
Převodové poměry 1:3 - 1,5 - 1,04
Sekundární převod 1:2,28
Nejvyšší rychlost 85 km/h
Přenos výkonu na zadní kolo řetězem

Rám:

Druh z ocelových profilů
Uložení kol:
přední v paralelogramové vidlici s centrální pružinou s třecím tlumičem pérování a řízení
zadní neodpružené
Spojení dílů šroubováním
Brzdy bubnové
přední ovládána rukou
zadní ovládána nohou
Rozměr ráfků 2 1/4 X 19
Rozměr pneumatik 2,75 - 19
Rozvor kol 1300 mm
Výška řídítek nad zemí 830 mm
Výška sedla 665 mm
Světlá výška 130 mm
Délka 2000 mm
Šířka 700 mm
Výška 890 mm
Hmotnost na př. kolo 48 kg
Hmotnost na z. kolo 50 kg
Celkové možné zatížení 180 kg
Objem nádrže 13 l
Spotřeba paliva 3 l/100 km
Spotřeba oleje 0,15 l/100 km (příměsí v palivu)

Soubory ke stažení:

Katalogový list DKW KM 200 s technickými daty (JPG, 0,5 MB)
Elektrické schéma (ZIP, 0,7 MB)
Seznam výrobních čísel a typů motocyklů DKW (PDF, 1,0 MB)

Užitečné odkazy:

www.dkw-geyer.com - obchod s náhradními díly
www.dkwclub.nl - holandský Fan Klub, stránky obsahují seznam mezinárodních fan klubů, historii značky i stručný přehled všech vyráběných tipů. Radost - bohužel - kazí fakt, že je celý web v holandštině :-)

Fotogalerie DKW KM 200