JAWA 350 (634) Konopnice
Dvoutaktní JAWU do garáže jsem nikdy nechtěl a nakonec je na stará kolena tady.
Zatím nejezdí, jelikož stroj byl dovezen z Maďarska jako nepojízdný a žádá si pořádný úvodní servisní zásah k zprovoznění po několika letech odstávky. Při dovozu měl jednu, dost závažnou závadu, netočil se motor. A to se v rámu nachází (dle ročníku výroby nepůvodní) novější motor z typu 638.
Nicméně tento problém je již překonán, rozborka, výměna klikovky a opětovná montáž proběhla a na stojánku už to vrčí.
Nyní pokračují ostatní práce tak, aby na jaře mohla proběhnout dovozová "evidenčka" a následné vyřízení RZ na magistrátě.
Věřím, že mne po celoživotních zkušenostech na čtyřtaktních strojích (počínaje Jawou 500 OHC a konče BMW 1200LT) tento výrobek z doby "totality" nezklame a dokáže mne bez závad odvézt sem tam na nějakou veteránskou akci .
Motocykl představila továrna Jawa z Týnce nad Sázavou v roce 1973 a vyráběný byl až do roku 1984. Motor byl převzat s menšími úpravami z předchozích typů Jawa 350. Byl to léty osvědčený, i když trochu zastaralý dvoudobý vzduchem chlazený dvouválec o zdvihovém objemu 343,5 cm³. Tento motor byl zpočátku vyráběn bez odděleného mazání (Jawa - Oilmaster), takže se olej musel přilévat a míchat přímo do paliva.
Ostatní části motoru nebyly nijak zvláště změněny. Spojka zůstala stejná jako u předchozích modelů, pouze obložení třecích lamel bylo zhotoveno z odolnějšího materiálu - výrobku n. p. Osinek. Dále byla konstrukčními i technologickými úpravami zvýšena životnost převodovky.
Další, a to zásadní změny doznal karburátor, do kterého byla vložena jiná hlavní tryska, a též zde bylo nové seřízení karburátoru. Jednalo se o karburátor typ Jikov SBDB 2926.
Také podvozek doznal u Jawy 350/634 mnoha změn. Zcela změněn byl rám se zadní vidlicí. Je uzavřený a ze tří čtvrtin dvojitý. Byla to osvědčená konstrukce převzatá z rámů úspěšných soutěžních motocyklů Jawa a je chráněna čs. patentem. Přední vidlice byla celá převzata z dřívějších typů, výkovek spodního nosníku se však vyznačuje zvýšenou tuhostí.
Palivová nádrž byla zcela nová se zvětšeným objemem. Sedlo je dvojité, anatomicky tvarované, uzamykatelné. Po sejmutí sedla je ve střední části podsedlového prostoru umístěn akumulátor a další příslušenství s výbavou. V pravé části schránky je uloženo nářadí, levá část je pro volná uložení náhradní duše a jinou nutnou výbavu.
Tento motocykl počítal se stokilometrovou rychlostí a byl ji schopen bezpečně udržovat. Svými jízdními vlastnostmi si dokázal poradit i s tím nejhorším povrchem silnic a cest.
Mezi kladné vlastnosti motocyklu patří zejména tuhý rám, velmi dobré jízdní vlastnosti, jisté vedení stopy i v zatáčkách, přirozená poloha jezdce i spolujezdce, dostatečný objem palivové nádrže, snadná údržba, solidní stavba a zpracování, bohatá výbava a zcela krytý sekundární řetěz. Naopak k záporným vlastnostem patří poměrně vysoká hmotnost, celkově vysoká stavba, měkká přední vidlice (často doráží), velmi špatný přístup k maticím utahujícím stupačky, obtížné stavení na centrální stojan, úzké sedlo, průměrná účinnost brzd a malá tuhost rámu v podsedadlové části.
Technická data
ZÁKLADNÍ INFORMACE |
|
---|---|
Model: | Jawa 350 Type 634.6 |
Rok: | 1980 |
Kategorie: | Klasický |
MOTOR A PŘEVODOVKA |
|
Zdvihový objem: | 343 ccm |
Typ motoru: | Dvouválec, dvoutaktní |
Výkon: | 24 k (17,5 kW) při 5250 ot/min |
Maximální rychlost: | 125 km/h |
Kompresní poměr: | 9,2:1 |
Vrtání x zdvih: | 58,0 x 65,0 mm |
Řízení paliva: | Přívěra |
Chlazení: | Vzduch |
Převodovka: | 4-rychlostní |
Primární převod, sekundární převod: | Řetěz |
PODVOZEK, PÉROVÁNÍ, BRZDY A KOLA |
|
Přední pneu: | 3.25-18 |
Zadní pneu: | 3.50-18 |
Přední brzdy: | Bubnové |
Zadní brzdy: | Bubnové |
MÍRY A OBJEMY |
|
Pohotovostní hmotnost (včetně náplní): | 175 kg |
Objem nádrže: | 17 l |