Jdi na obsah Jdi na menu
 


Jawa 500 OHC - pátrání

wanted-jawa-500-ohc.jpg

Pátrám po vyobrazeném motocyklu, který byl v mém vlastnictví  až do roku 1990.

Jedná se z dnešního pohledu JAWU 500 OHC  „napadenou kutilem“. Uvítám jakoukoliv informaci, nebo i foto, pořízené v letech minulých na srazech, kterých jsem se občas účastnil. Byl jsem třeba na většině ročníků srazu pražského Jawa klubu nazvaných Spektrum, pořádaných vždy začátkem září v Cholíně u Sedlčan.

V časech minulých, kdy v tehdejším ČSSR byla k mání pouze Babeta, Pionýr, Mustang, Jawa 634 a různé varianty ČZ to byla přestavba tohoto základu téměř jediná možnost, jak se svézt na rádoby moderním čtyřtaktním motocyklu.

Do vyobrazeného stavu motorka dospěla postupným vývojem během 17 roků, po které jsem stroj vlastnil. Vzorem při stavbě byl plastikový model HONDA CB 900 Bol d´or  od fy TAMIYA, zmíněný již v jiném příspěvku tohoto webu.

V roce 1990 byl stroj prodán jako neperspektivní.

Z dnešního pohledu byla provedená přestavba (v podstatě stavba) nesmyslná a prodej ještě více.

Kupec, který motorku koupil, ji po asi dvou letech zase prodal, o novém majiteli však dle jeho sdělení dnes již nic neví.

Bohužel mi zbyla pouze tato jediná, nekvalitní fotografie.

jawa500ohc.jpg

Technický popis:

Motor:

základ z motocyklu Jawa 500 OHC 03

Kliková hřídel s ojničními kluznými ložisky a zmenšeným setrvačníkem

Ojnice z motoru Tatra 603

Vrtání zvětšené z 65 mm na 68,5 mm

Obsah 550 ccm

Plno průtokový chladič oleje, upravený z výměníku topení Spartak, Octavia

Spojka a převodovka původní 500OHC

2x karburátor z MZ 250

Alternátor 12V, 250 W, přímo na spojkovém víku motoru

Zapalování přemístěné přímo na vačkovou hřídel

Z druhé strany vačkového hřídele, tak kde bylo původně oválné víčko se znakem Jawa, namontována převodovka pohonu otáčkoměru.

 

Podvozek:

Základ rám z motocyklu Jawa 634

Ve střední části prodloužený (motor 500OHC je delší než 350)

Přední vidlice vzduchová z motokrosového stroje

Přední kolo 19“ původní Jawa 500 OHC s velkým bubnem

Zadní kolo  18“ z 634 s pneumatikou 4x18

Motor uložený na silentblokách

Pohon řetězem v gumových vodících gumách z 634

Nádrž 634

Přední reflektor Avia

Ovladače na řidítkách z MZ

Kapotáž a kryty (laminát), olejová nádrž (plechový svařenec), sedlo ručně šité, madla (chromovaný svařenec), blikače (modifikované ze staré Octavie), vše vlastní výroba

Přístroje tachometr a otáčkoměr, upravený základ z budíků z NDR (Trabant, Wartburg)

A  takto Jawa roku výroby 1959 vypadala v roce 1974, když jsem jí vyměnil na inzerát za Jawu 90 Roadster, která byla v tu dobu stará cca tři roky.  

web.jpg

 

 

 

 

 

Proti stavu, ve kterém výměna proběhla jsou změněny pouze výfuky. Byly zvednuty nahoru. Tak, jak je autor úprav udělal se i při mírném náklonu dostávaly do kontaktu se silnicí.

Kromě toho proběhla ještě technická změna ovládání. Autor úprav, pro mne neznámého důvodu, umístil "rychlopal" na levou stranu. Plyn se přidával otáčením od sebe a ubíral naopak. Bylo to ta na zabití.

 

Další foto Jawy, tentokrát stav v letech 1976 až 1978

web3.jpg

 

 

 

 

 

Motorka ještě v původním rámu, doplněny pouze zadní tlumiče. Vedení odpružení zadního kola zůstalo na původních "péráckých" kluzácích bez pružin.

Motor zatím v původním stavu, pouze dynamo nahrazeno alternátorem ze Škody 120, kladívka s odstředivým regulátorem předstihu přestěhována na vačkovou hřídel, na rámu pod nádrží z 634-ky doplněn chladič motorového oleje.