Jawa 500 OHC - pátrání
Pátrám po vyobrazeném motocyklu, který byl v mém vlastnictví v letech 1974 až 1990.
Jedná se z dnešního pohledu JAWU 500 OHC „napadenou kutilem“. Uvítám jakoukoliv informaci, nebo i foto, pořízené v letech minulých na srazech, kterých jsem se občas účastnil. Byl jsem třeba na většině ročníků srazu pražského Jawa klubu nazvaných Spektrum, pořádaných vždy začátkem září v Cholíně u Sedlčan.
V časech minulých, kdy v tehdejším ČSSR byla k mání pouze Babeta, Pionýr, Mustang, Jawa 634 a různé varianty ČZ to byla přestavba tohoto základu téměř jediná možnost, jak se svézt na rádoby moderním čtyřtaktním motocyklu.
Do vyobrazeného stavu motorka dospěla postupným vývojem během 17 roků, po které jsem stroj vlastnil. Vzorem při stavbě byl plastikový model HONDA CB 900 Bol d´or od fy TAMIYA, zmíněný již v jiném příspěvku tohoto webu.
V roce 1990 byl stroj prodán jako neperspektivní.
Z dnešního pohledu byla provedená přestavba (v podstatě stavba) nesmyslná a prodej ještě více.
Kupec, který motorku koupil, ji po asi dvou letech zase prodal, o novém majiteli však dle jeho sdělení dnes již nic neví.
Bohužel mi zbyla pouze tato jediná, nekvalitní fotografie.
Technický popis:
Motor:
základ z motocyklu Jawa 500 OHC 03
Kliková hřídel s ojničními kluznými ložisky a zmenšeným setrvačníkem
Ojnice z motoru Tatra 603
Vrtání zvětšené z 65 mm na 68,5 mm
Obsah 550 ccm
Plno průtokový chladič oleje, upravený z výměníku topení Spartak, Octavia
Spojka a převodovka původní 500OHC
2x karburátor z MZ 250
Alternátor 12V, 250 W, přímo na spojkovém víku motoru
Zapalování přemístěné přímo na vačkovou hřídel
Z druhé strany vačkového hřídele, tak kde bylo původně oválné víčko se znakem Jawa, namontována převodovka pohonu otáčkoměru.
Podvozek:
Základ rám z motocyklu Jawa 634
Ve střední části prodloužený (motor 500OHC je delší než 350)
Přední vidlice vzduchová z motokrosového stroje
Přední kolo 19“ původní Jawa 500 OHC s velkým bubnem
Zadní kolo 18“ z 634 s pneumatikou 4x18
Motor uložený na silentblokách
Pohon řetězem v gumových vodících gumách z 634
Nádrž 634
Přední reflektor Avia
Ovladače na řidítkách z MZ
Kapotáž a kryty (laminát), olejová nádrž (plechový svařenec), sedlo ručně šité, madla (chromovaný svařenec), blikače (modifikované ze staré Octavie), vše vlastní výroba
Přístroje tachometr a otáčkoměr, upravený základ z budíků z NDR (Trabant, Wartburg)
A takto Jawa roku výroby 1959 vypadala v roce 1974, když jsem jí vyměnil na inzerát za Jawu 90 Roadster, která byla v tu dobu stará cca tři roky.
Proti stavu, ve kterém výměna proběhla jsou změněny pouze výfuky. Byly zvednuty nahoru. Tak, jak je autor úprav udělal se i při mírném náklonu dostávaly do kontaktu se silnicí.
Kromě toho proběhla ještě technická změna ovládání. Autor úprav, pro mne neznámého důvodu, umístil "rychlopal" na levou stranu. Plyn se přidával otáčením od sebe a ubíral naopak. Bylo to ta na zabití.
Další foto Jawy, tentokrát stav v letech 1976 až 1978
Motorka ještě v původním rámu, doplněny pouze zadní tlumiče. Vedení odpružení zadního kola zůstalo na původních "péráckých" kluzácích bez pružin.
Motor zatím v původním stavu, pouze dynamo nahrazeno alternátorem ze Škody 120, kladívka s odstředivým regulátorem předstihu přestěhována na vačkovou hřídel, na rámu pod nádrží z 634-ky doplněn chladič motorového oleje.