Jdi na obsah Jdi na menu
 


REX 500 SV

dsc01431.jpg

 

Splněný sen mít v garáži nějakého „echt“ veterána. Po několikaměsíčním pátrání po různých tuzemských i zahraničních inzertních serverech jsem narazil na Bazoši na zajímavou nabídku motocyklu značky REX s motorem JAP v rozumné dojezdové vzdálenosti od mého bydliště. Po kontaktu s prodávajícím následoval výlet na již delší dobu odpočívajícím Boldoru na prohlídku. Motorka se líbila, dala se sice s obtíženi nastartovat, motor běžel bez slyšitelných „pazvuků“, majitel byl ochotný i něco málo slevit z inzerované ceny a tak jsme se rovnou dohodli, že do týdne pro ní přijedu s vozíkem.

 

dsc01434.jpgdsc01433.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Motocykl je roku výroby 1929, jako jediný doklad kromě kupní smlouvy jsem k motorce dostal pouze německé notářské potvrzení o ztrátě původního technického průkazu s uvedením typu motocyklu, roku výroby, čísla rámu.

 

dsc01438.jpgdsc01439.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Pátráním na internetu jsem zjistil, že v letech mezi dvěma válkami existovali čtyři výrobci motocyklů pod značkou REX. Že mého Rexe vyrobili ve Švédsku nakonec vypátral až komisař při testaci.

 

dsc01437.jpgdsc01435.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Uvedení do provozu schopného stavu si nakonec vyžádalo více úsilí i nákladů, než jak to téměř jako vždy na první dobrou vypadá. Motorka byla sice inzerovaná, že je po starší renovaci, prodávající ale zamlčel a já jsem to zjistil až ve své garáži, že starší renovace byla provedena spíš kosmeticky na výstavu. Jednoduše prakticky nic nefungovalo jak má. Téměř po ročním úsilí však je nyní motorka na „véčkách“ jezdí a vše funguje.

 

 

Technické údaje


 

  • Výrobce AB Maskinfabriken Rex, Halmstad, Švédsko

  • Výrobce motoru J. A. Prestwich And co., Tottenham, Velká Británie

  • Zdvihový objem: 486 cm³

  • Vrtání: 85 mm, zdvih 85,7 mm

  • Karburátor: Amal

  • Zapalování: Magdynamo Lucas 6 V


 

  • Převodovka třístupňová Burman s ručním řazením na nádrži

  • Spojka: suchá, lamelová.

  • Výkon:  10,4 kW při 3800 ot./min

  • Maximální rychlost:  110 km/h

  • Rozvodovka: na zadní přírubě páteřové roury rámu. Pohon spojovacím hřídelem procházejícím páteřovou rourou. Stálý převod 4,727.